By móc określić bajkę mianem psychoedukacyjnej,
musi ona posiadać określone cechy:

  1. W jednej bajce przedstawiamy jeden problem
  2. Akcja może rozgrywać się w baśniowych okolicznościach jednak w miejscu tym muszą obowiązywać takie same normy i zasady, jak w świecie ludzi.
  3. Bohater powinien być w jakiś sposób podobny do dziecka tak by mogło się z nim utożsamić (wiek, problem, okoliczności).
  4. To sam bohater musi rozwiązać swój problem (lub rozwiązuje go przy ewentualnym wsparciu innych, ponieważ nikt nie wyręczy go w rozwiązywaniu problemu).
  5. Bohater powinien mieć problemy podobne do dziecięcych i rozwiązywać je za pomocą rzeczywistych środków, takich jakie dostępne są dziecku (unikamy niedostępnych dla dziecka magicznych rozwiązań)
  6. Bajka eksponuje emocje, zarówno pozytywne, jak i te trudne. Ważne jest by postaci wyrażały swoje uczucia i by opisywały je jak najbardziej szczegółowo.
  7. Bajka nie powinna być jednoznacznym nakazem w jaki sposób powinno się rozwiązać dany problem. Jej zadaniem jest wskazywać na możliwości oraz inspirować dzieci do czucia, myślenia i pozwolić mu samodzielnie wyciągać wnioski.
  8. Bajka powinna się dobrze kończyć.