By móc określić bajkę mianem psychoedukacyjnej,
musi ona posiadać określone
cechy:
- W jednej bajce przedstawiamy jeden problem
- Akcja może rozgrywać się w baśniowych okolicznościach jednak w miejscu tym muszą
obowiązywać takie same normy i zasady, jak w świecie ludzi.
- Bohater powinien być w jakiś sposób podobny do dziecka tak by mogło się z nim
utożsamić (wiek, problem, okoliczności).
- To sam bohater musi rozwiązać swój problem (lub rozwiązuje go przy ewentualnym
wsparciu innych, ponieważ nikt nie wyręczy go w rozwiązywaniu problemu).
- Bohater powinien mieć problemy podobne do dziecięcych i rozwiązywać je za
pomocą rzeczywistych środków, takich jakie dostępne są dziecku (unikamy
niedostępnych dla dziecka magicznych rozwiązań)
- Bajka eksponuje emocje, zarówno pozytywne, jak i te trudne. Ważne jest by postaci
wyrażały swoje uczucia i by opisywały je jak najbardziej szczegółowo.
- Bajka nie powinna być jednoznacznym nakazem w jaki sposób powinno się rozwiązać
dany problem. Jej zadaniem jest wskazywać na możliwości oraz inspirować dzieci do
czucia, myślenia i pozwolić mu samodzielnie wyciągać wnioski.
- Bajka powinna się dobrze kończyć.